Grantový projekt, který se zabývá inovativní metodou redukce Hg. Poloprovozní pilotní jednotka odstraňování Hg ze spalin využívá separaci Hg ze spalin pomocí nerozpustného sorbentu, který je připravován in-situ elektrolýzou ze sádrovcové vody odtahované z absorbéru mokrého odsíření spalin.
Rtuť je jednak v metalické formě (cca 80 %) a jednak v oxidované formě. Oxidovaná forma je především HgCl2 a ten tvoří komplexy a je rozpustný, ale není disociovaný, v mokré pračce přechází do roztoku. V mokré pračce se komplex smísí s energosádrou a odchází ze systému. Koncentrace Hgv energosádře je 150 až 250 μg/kg sušiny. Energosádra se odlučuje v hydrocyklónech a následně na pásovém kalolisu. Zbývající podíl Hg v roztoku zůstává a účastní se reemisí ve formě aerosolu anebo v metalické formě.
Cílem poloprovozního zařízení je převést metalickou rtuť do oxidické formy, a tu pak odloučit speciálním sorbentem ze systému.
Realizace projektu zahrnovala činnosti s vývojem poloprovozní jednotky a vlastní provozní zkoušky.